Heenreis en eerste twee dagen. - Reisverslag uit Kokopo, Papua Nieuw Guinea van Puck Groot - WaarBenJij.nu Heenreis en eerste twee dagen. - Reisverslag uit Kokopo, Papua Nieuw Guinea van Puck Groot - WaarBenJij.nu

Heenreis en eerste twee dagen.

Blijf op de hoogte en volg Puck

22 Juli 2017 | Papua Nieuw Guinea, Kokopo

Lieve allemaal,
Na een hele lange reis zijn wij gisteren aangekomen in Papua Nieuw Guinea.

Wij zijn eerst via Amsterdam (waar mama's tas achtergehouden werd omdat ze dacht dat aangezien de pot pindakaas niet in de koffer paste, het slim was om deze in de handbagage te doen.) naar Helsinki gereisd. Dit was een vrij korte vlucht van ongeveer 2 uur. Hierna kwamen wij laat aan op Helsinki Airport door drie kwartier vertraging, waar we zijn overgestapt op een vlucht naar Singapore van 12 uur. Deze vlucht was erg lang en vermoeiend, maar gelukkig hingen er beeldschermen met films en series wat het iets draaglijker maakte. Eenmaal aangekomen in Singapore moesten we ons eerst als transfer registreren, wat lang duurde en niet het eerste is waar je zin in hebt na een lange vlucht.

Hierna zijn we overgestapt op de vlucht naar Port Moresby. Deze vlucht duurde ongeveer zes uur en was iets draaglijker doordat de vlucht niet volgeboekt zat en er stoelen over waren. Hierdoor hadden we allemaal wat meer ruimte en konden we een beetje uitrusten met de door normaal te liggen.

Op Port Moresby werden we na lang wachten op een visum opgevangen door de zus van Beverly en een vriendin. Zij hebben ons begeleid naar de volgende nationale vlucht naar Rabaul, waarvoor we ons eerste stuk buiten moesten lopen. Dit was heel raar door de warme deken van vochtige lucht die over je heen komt, en het licht is ook nog anders. Ook hebben we samen een kopje koffie gedronken. Deze vlucht zaten we in een oude Fokker 100, die een beetje rammelt tijdens het opstijgen en landen. :)

Eenmaal aangekomen in Rabaul regende het, terwijl de regentijd voorbij is. Het lijkt net alsof je onder een warme douche staat door de warme druppels. Peter en Beverly stonden ons enthousiast zwaaiend op te wachten, en samen met hen zijn we in de auto naar het huis gegaan over een weg vol gaten en hobbels. In de auto was er veel om in je op te nemen; kokosnootbomen en cacaoplanten langs de weg, eetkraampjes en zwaaiende mensen langs de weg.

Thuis aangekomen was er vooral bij mij veel behoefte aan slaap. Ik kon niet slapen in het vliegtuig en had/heb nog last van een jetlag. Van Peter mocht ik maar twee uurtjes slapen, om gelijk in het nieuwe ritme te komen. Na een rondleiding in de tuin (inclusief een uitgebreide opsomming van alle dieren die we gaan tegenkomen, zoals gekko's, spinnen, zandvlooien, termieten, muizen, kakkerlakken en ander gespuis) en de kennismaking met de eerste vrij grote spin, hebben we met zn allen macaroni gegeten en na een spelletje zonder licht doordat de stroom uitviel, overhandiging van stroopwafels, ketel 1 en andere cadeautjes zijn we gaan slapen.

Vanochtend waren we vroeg wakker, en ook all was ons door Peter veteld dat de spin op de badkamer weg was, zat er toch een spin ter grootte van mijn hand op de muur. De nacht was voor mij erg onrustig, dus heb ik vannochtend na het ontbijt nog wat geslapen.

Hierna zijn we naar de markt en kokopo stad gegaan. Het was een erg bijzondere ervaring, alleen in de auto al door de zwaaiende, groetende en lachende mensen. In het begin is het best ongemakkelijk dat iedereen kijkt, maar dat went na een tijdje en al snel merk je dat als je lacht, mensen heel lief teruglachen en makkelijk contact zoeken. De markt was erg indrukwekkend, met veel voor ons onbekende producten. Ook zijn we langs Peter's kantoor gegaan, hebben we het ziekenhuis gezien, en zijn we naar William's school geweest. Hier kwamen we een docent tegen (op zijn vrije dag) en hebben we een rondleiding gekregen. Daarna nog even een pet gescoord en ijsjes gegeten met uitzicht op de vulkanen. Na een terugreis langs het strand hebben we thuis nog een spelletje yatzee gespeeld en hebben we zoete aardappel, pompoensoep en karakap, pompoentip en chako gegeten. Nu in het donker door weer een stroomuitval dit verslag geschreven en straks weer lekker slapen.

Tot snel!

• 22 Juli 2017 - 12:39

Madelijne Koenders:

Puck!!! Wat gaaf!!! Op die spinnen na dan! Geniet er van met het hele gezin!

• 22 Juli 2017 - 12:50

Trudy:

Wat fijn om te lezen dat jullie goed aangekomen zijn na een toch wat avontuurlijke reis -alleen al het smeuiige pindakaasverhaal...! En al heel veel bijzondere dingen gezien. Hopelijk is de klamboe goed afsluitbaar

• 22 Juli 2017 - 13:09

Marijke:

Wat fijn dat je ons mee laat genieten van jullie avonturen!
    lijkt me leuk als je ook gaat vertellen wat je in je mond stopt als je karapap en chako voorgeschoteld krijgt....hahaha

• 22 Juli 2017 - 14:19

Oma Anny:

Hoi Puck,wat n spannend verslag !! Heeft Joeke al n spin gevangen ? Groetjes

• 22 Juli 2017 - 17:52

Annemieke:

Hahaha. Dat pindakaas verhaal, hoe grappig! Ik snapvhelemaal hoe jullie je voelen in zo een onbekend land met allemaal andere gewoontes, uitzichten, eten, en vooral insecten!

• 23 Juli 2017 - 09:46

Stien Groot :

Wat geweldig allemqql in die paar dagen zoveel te beleven

• 24 Juli 2017 - 10:45

Joke:

Gaaf hoor Puck!!!
    Groejes daar aan iedereen.

• 27 Juli 2017 - 14:18

Stien Groot Q: